Identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna jest narzędziem służącym do budowania wizerunku firmy na rynku. Jest ona zbiorem elementów graficznych oraz opisów zasad panujących w danym przedsiębiorstwie. Identyfikacja wizualna ma na celu stworzenie czytelnej identyfikacji firmy, która powiązana będzie z logotypem marki.
Z czego składa się identyfikacja wizualna?
Elementy identyfikacji wizualnej pozwalają klientom i kontrahentom na łatwe rozpoznanie danej firmy. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, dlatego warto zadbać o to aby system wizualny wywoływał w klientach pożądane emocje zachęcał do kupna towarów lub skorzystania z usług firmy.
Na identyfikację wizualną składają się elementy wizualne oraz pozawizualne takie jak:
- nazwa firmy, która powinna być jednoznaczna i określać działalność firmy i jej charakter. Raz nadana nazwa nie powinna być zmieniana,
-
marka - jest znakiem firmy umieszczonym na jej produktach,
- branding - to tworzenie oryginalnej nazwy i wizerunku towarów mających przekonać do siebie i zatrzymać klienta,
- logo to znak firmowy bezpośrednio związany i kojarzący się z firmą,
- logotyp jest to symbol i nazwa firmy połączone ze sobą wykonane w tym samym stylu,
- typografie firmowe jest to styl czcionki zawarty na wszystkich materiałach drukowanych,
- kolory firmy dobrze dobrany kolor będzie wyróżniał firmę spośród konkurencji i pomoże w jej zapamiętaniu,
- druki firmowe są zbiorem wszystkich elementów składających się na identyfikację wizualną,
- księga standardów jest zbiorem wszystkich zasad oraz procedur panujących w danej firmie.
Projeknowanie identyfikacji wizualnej - zasady
Tworząc identyfikację wizualną trzeba pamiętać o następujących zasadach:
- zgodność ze stylem i charakterem firmy - wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać i kojarzyć się z branżą jaką firma się zajmuje,
- jednolitość i zgodność z systemem komunikacji - marka musi posiadać spójny wizerunek, a źródła informacji muszą zawierać takie same dane,
- oryginalność - firma musi wyróżniać się na rynku pośród konkurencji. Sukces w firmie pomoże osiągnąć profesjonalnie przygotowany system identyfikacji wizualnej,
- zauważalność - im więcej elementów firma wykorzysta w identyfikacji wizualnej tym więcej odbiorców na nią trafi. Należy pamiętać, by identyfikacja wizualna była łatwa w zapamiętaniu i przyciągała wzrok,
- jednoznaczność - przesłanie marki musi być jasne i zrozumiałe dla użytkownika. Informacje muszą być jednoznaczne i nie mogą się nawzajem wykluczać.
Projektowanie graficzne
Projektowanie jest czynnością, która ilustruje i opracowuje metody prezentacji wizualnej oraz pomaga zorganizować pracę. Projektowanie graficzne używane jest do stworzenia marki, logotypu oraz innych niezbędnych elementów wchodzących w skład identyfikacji wizualnej.
Jeśli system identyfikacji wizualnej będzie zaprojektowany w niewłaściwy sposób to wówczas nie trafi ona do potencjalnych klientów. Ważne jest, by podczas zakładania nowej firmy poświęcić odpowiednią ilość czasu i szczegółowo stworzyć system identyfikacji wizualnej, ponieważ będzie to skutkowało większym zasięgiem firmy.